Zumba (Shake your ass)!

Hej Allesammans!

Tänkte berätta lite om oss! Jag (Erica), Malin och Moa har känt varandra sen vi var 5 år gamla. Vi bor 7 km utanför Norrköping. Moa har sedan 4-5 års åldern spelat fotboll och hon började att spela med sin brors lag. Jag (Erica) började spela i 6-7 års åldern. Och lilla Malin började spela några år efter om jag minns rätt. Vi har nästan alltid spelat i Dagsbergs IF, men Moa var den första som byte klubb. Jag (Erica) och Malin bytte klubb för ungefär 3 år sedan. Idag står jag och Malin skrivna i Lindö FF.

Moa och jag har väl alltid hållt oss helt till fotboll , medans Malin har både kört Fotboll och Friidrott!

Men nog pratat om Fotbollen nu! Det var i höstas som jag införskaffade mig ett gymkort på Badhuset här i norrköping, det var någon gång i september. Inte långt efter det så köpte även Moa och Malin gymkort där och sedan dess har vi gymmat ca: 5-6 dagar i veckan. Moa som jobbar som frisör på Ingelsta på Hårvårdsbaren har inte haft den tiden som jag och malin har haft eftersom att vi inte har jobbat lika mycket som vår duktiga frisör har gjort.

Malin är den smarta tjejen som just nu pluggar till ämnen på Komvux för att kunna bli läkare!
Och jag (Erica) jobbar på Mc Donald´s Ingelsta och Stadiumlagret här i Norrköping.

Men nu ska jag börja skriva om dagens träningspass, nämligen ZUMBA!

Jag har tränat zumba flest gånger av oss 3 eftersom att jag har haft mest tid till det. Jag har tränat Zumba 4 gånger och vi alla tre tycker att det är så jäkla roligt!

Idag körde vi zumba och det är pass blandat av kondition och styrka. För er som inte vet vad zumba är, så är det 8-9 olika danser allt från salsa till Cowboy dans. Det är ett pass som både är jätte roligt men också väldigt jobbigt! Så är man inte jätte förtjust i träna gym eller någon annan typ av träning så rekommenderar vi starkt att ni ska testa på Zumba!

Vi har en jätte duktig Zumba tränare på Badhuset som heter Caroline. Hon är verkligen en tjej som har takt i kroppen!

Efter barar 5 min in på passet så är man redan dyng svettig och då är bara uppvärmnings fasen vi gått igenom haha. Jag tänkte skriva lite information om Zumba som Caroline skickade till mig alldeles nyss på Mailen. Ni kommer förstå mer av vad hon skrivit än om jag skulle förklara just nu efter bara 4 gånger.

Och här får ni utdraget av vad hon skrev till mig :)

" Zumbas grundare heter Beto Perez det e bland annat han som har alla Zumbas Dvd, idéen till Zumban kom efter att han hade glömt sina cd skivor till sitt ordinarie danspass och då kom idéen om Zumban eftersom han fick improvisera och hitta på en massa olika danser till en massa musik från olika delar av världen, men främst från Sydamerika:) Man dansar till olika dansstilar bland annat Reggeton,Merenge,salsa,cumbia,etc etc Zumban betyder En blandning av olika dansstilar. Under en zumba pass kan man bränna upp till 700 kalorier per pass, det är konditionsträning blandat med styrka man kör 8-9 låtar och 8-9 olika koreografier och totalt e passet på 55 min:) På Zumban tränar man hela kroppen men främst midja,höft,rumpa,lår koreografierna e enkla att följa och passet e mycket intensiv. Ni kan länka till www.zumbafitness.com eller gå in på youtube och skriva zumba så får ni upp en massa videos om ni vill visa hur Zumban e:) "

Hoppas ni testar på den här typen av träning och hör gärna av er till oss och berätta hur ni tyckte det var! :)

Love PiffPuff&Moa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0